Information til lejere


Administration

I administrationen er vi altid klar til at hjælpe dig med svar på alt indenfor det administrative – det vil sige huslejeopkrævninger, lejekontrakter, opsigelser og meget mere.

Du er meget velkommen til at kontakte os på kontakt@duckly.dk eller via. vores kontaktformular.


Husholdningsaffald og storskrald

Husholdningsaffald skal anbringes i omhyggeligt lukkede poser i ejendommens affaldscontainere. Affald der ikke kan fjernes med den almindelige dagrenovation skal fjernes af lejeren for egen regning og ved egen foranstaltning.

Kasserede møbler, papkasser og lignende må ikke sættes på ejendommens areal.


Alt om indflytning i din nye bolig

Når du har fået bekræftelse på, at du har fået boligen og har sendt os oplysninger om dit fulde navn, adresse, telefonnummer, e-mailadresse og cpr. nummer, udarbejder og sender din lejekontrakt til dig. Den skal underskrives digitalt samtidigt med, at du betaler indskuddet i form af depositum og forudbetalt leje.

Husk at gemme den underskrevne lejekontrakt. Du skal blandt andet bruge den, hvis du skal søge boligsikring.

I lejekontrakten kan du se, hvornår der afholdes indflytningssyn. Til indflytningssynet mødes vi i boligen og gennemgår lejemålet med dig. Du får også udleveret dine nøgler. Herefter kan du begynde at flytte ind. Tilmelding til forsyningsselskaberne skal du ikke tænke på. Det klarer vi for dig - både el, vand og varme.

Indflytningsrapporten udarbejdes digitalt og sendes til dig ved afslutningen af indflytningssynet. Her kvitterer du for modtagelsen af indflytningsrapporten.

Efter afholdelse af indflytningssynet har du yderligere 14 dage til at fremsende eventuelle fejl og mangler i lejemålet til os.

Vi gemmer indflytningsrapporten. Du skal nemlig ikke hæfte for de eventuelle fejl og mangler ved din fraflytning, som også var der ved din indflytning – og som vi ikke lige kan få rettet op på i din beboelsestid. Derfor er det også vigtigt, at du sender alle de ting til os du finder indenfor de 14 dage.

Ved lejemålets oprettelse skal du huske at meddele adresseændring på folkeregisteret indenfor 5 dage.


Antal beboere

Der må ikke bo flere personer i lejligheden, end der er beboelsesrum.


Fyrværkeri

Nytårsskyderi fra vinduer og altaner er strengt forbudt.


Husdyr

Der må ikke holdes nogen form for husdyr i lejemålene. Har man i strid med reglerne husdyr i lejemålene, kan det medføre ophævelse af lejemålet jf. Lov om leje § 171, stk. 1, nr. 6 og § 182, stk. 1, nr. 7. Dette gælder også ved pasning/besøg af andres dyr.

Der må ikke fodres fugle eller andre vilde dyr på ejendommens område, da det tiltrækker rotter og andre skadedyr.


Huslejeregulering

I henhold til lejelovens § 53, stk. 2 reguleres alle nye lejekontrakter efter nettoprisindekset. Hver den 1. januar reguleres den gældende leje ekskl. a/conto-betalinger med stigningen i netto-prisindekset fra oktober måned året før til oktober måned forud for reguleringstidspunktet. Reguleringen sker således: Gældende leje / gammelt indeks x nyt indeks = ny leje.
Foruden regulering efter nettoprisindekset gælder lejelovgivningens almindelige regler om lejeregulering, herunder regulering til det lejedes værdi jf. lejelovens § 47 og regulering af skatter og afgifter jf. lejelovens §§ 50-52.
Forbedres det lejede efter principperne i lejelovens § 58 kan der tillige varsles lejeforhøjelse for forbedringerne efter lovgivningens regler herom.


Lejemålets stand
Lejemålet begynder på den i kontraktens § 2 nævnte dato, hvor der samtidig afholdes indflytningssyn. Overdragelsen forudsætter, at lejer har indbetalt depositum og forudbetalt leje i overensstemmelse med lejekontraktens § 4.
Lejemål fremtræder altid vel vedligeholdt med hvide vægge, hvidt træværk og afhøvlede, lakerede gulve. Alle ruder er hele, og hårde hvide-varer og installationer er i god og brugbar stand. Der er ingen mangler i lejemålene.
Ved lejemålets ophør skal det lejede afleveres i samme stand som ved indflytningen. Nødvendige arbejder gennemføres ved udlejerens foranstaltning, efter at lejeren er flyttet, og for lejerens regning. Ved fraflytning skal det lejede og det lejede inventar afleveres i rengjort stand.
Lejemålet skal fraflyttes senest 14 dage før lejemålets ophør, således at lejemålet kan blive sat i stand. Lejer betaler leje i istandsættelsesperioden, dog maksimalt 14 dage.


Kommunikation

Den primære kommunikation foregår via. e-mail. Parterne forpligter sig til at sikre, at modparten til enhver tid er i besiddelse af partens gældende e-mailadresse. Udlejer: kontakt@duckly.dk.


Kælder / udhus / skur

Hvis der er kælder/udhus tilhørende ejendommen, kan disse anvendes til cykler, barnevogne mm.

Beboere skal gøre rent efter sig, hvis denne eller medlemmer af husstanden tilsmudser kælderrum/udhus eller lignende.

Der må ikke leges i kælderen.

Der må ikke stilles større ting i kælderen/udhuset, som generer de andre.


Larm og musik

Der må på intet tidspunkt spilles så højt musik, fjernsyn eller lignende, at det generer andre og bør normalt undgås i tidsrummet 23-06.

Slagboremaskiner og lignende må kun benyttes på hverdage mellem 9-19. På lørdage dog kun mellem 9-16. Aldrig på søndage og helligdage.


Parkering

Ved nogle af vores ejendomme er der et parkeringsområde. Du skal være opmærksom på, at pladserne i mange tilfælde er betalingsparkering. Du må ikke parkere her, hvis du ikke har lejet en plads. Gør du det alligevel, kan det udløse en parkeringsbøde der ikke refunderes.

Der er skiltning på alle vores parkeringsområder, så du er aldrig i tvivl om, om det er et betalingsområde.


Trappeopgange og bagtrapper

Fodtøj, legetøj, barnevogne mm. må ikke henstilles i trappeopgange eller på bagtrapper.

Færdsel i trappeopgange eller på bagtrapper skal foregå så stille som muligt. Det er strengt forbudt at lege i trappeopgange eller på bagtrapper.

Spildes eller tabes noget i trappeopgange eller på bagtrapper, eller tilsmudses væggene med kridt, fodtryk, skrammer fra ind- og udflytning eller lignende har beboerne pligt til omgående at fjerne sporene.


Varme, vand, el og køling
Lejer hæfter for el / vand / varme fra lejemålets begyndelsesdato. Dersom nøgler udleveres før denne dato, hæfter lejer da fra nøgleudleveringstidspunktet.
Såfremt lejer fraflytter lejemålet i el- / vand-/ varmeregnskabsperioden, er lejer forpligtet til at betale for aflæsning af denne, som modregnes i depositummet. Beløbet udgør pt. 995 kr.


Vedligeholdelse i lejeperioden

Lejer skal i lejeperioden vedligeholde og forny låse, nøgler og ruder og holde vand- og gashaner og el-afbrydere forsvarligt vedlige. Lejer skal endvidere vedligeholde wc-kummer, cisterner, vaske-kummer, badekar, køleskabe, komfurer, vaskemaskiner og lignende installationer. Lejer skal tillige rense tilstoppet afløb fra håndvask, køkkenvask og toilet. Hvis lejeren ikke opfylder pligten inden 8 dage efter, at udlejer har opfordret ham til det, kan udlejer istandsætte for lejers regning.
Lejemålet må kun males / tapetseres med lyse / dæmpede farver. Farve på vinduer, døre og træværk må ikke ændres. Kvaliteten af malingen i form af glanstyper mm. skal godkendes af udlejer, før arbejdet sættes i gang.
Der må ikke bores huller i flise eller vinylbeklædning.
Brug, der påvirker lejlighedens og ejendommens vedligeholdelse ekstraordinært, eksempelvis ved sodpåvirkning el.lign., anses som ekstraordinær brug. Ekstraordinær brug kræver hyppigere og evt. forebyggende vedligeholdelse.
Der må ikke foretages bygningsmæssige ændringer uden udlejers skriftlige accept.
Det påhviler ligeledes lejer at holde ejendommens fællesarealer pæne og ved brug af disse arealer, altid at rydde op efter sig. Dersom lejer ikke overholder forpligtelsen med generel vedligeholdelse, kan udlejer iværksætte dette for lejers regning. Den ekstra omkostning det medfører at ansætte en vicevært eller lignende vil blive delt ud på lejers husleje, og dermed medføre en huslejestigning.


Vicevært

Alle vores ejendomme har tilknyttet en vicevært. Han sørger for at afhjælpe de fejl og mangler, der kan opstå i dit lejemål og i din ejendom – og det er ham, der sørger for, at tingene i og omkring ejendommen er i orden.

Du skal kontakte viceværten vedrørende mangler, uorden, uregelmæssigheder eller akutte reparationer i lejemålet.

Han træffes bedst på e-mail kontakt@duckly.dk, hvor du kort beskriver det, du har brug for hjælp til. Alternativt kan han også træffes på 21 45 32 05.


Paraboler og antenner

Der må ikke opsættes nogen former for paraboler og antenner på ejendommen.

Kabeltræk mellem lejlighederne af fx TV-signal, telefon eller lignende er ikke tilladt.